בראש ובראשונה תודה. תודה לדנאהם ואפאטו הכותבים שאינם חוסכים מאיתנו הצופות את האמת המרה ומציגים באומץ לב ובנדיבות את השאלות החשובות באמת. הראשונה בהן היא מה לעזאזל נסגר עם פטמות של נשים הריוניות? ומיד אחריה שאלה מטרידה לא פחות: האם זוהי מנת חלקה של כל הריונית עתידית?

השאלות מועלות באדיבותה של השחקנית המופרעת והנפלאה גבי הופמן, שמלווה אותנו לאורך הפרק בחוויית לידה אימתנית שהציפה הורמונים והשפיעה על הדמויות בסדרה. הלידה הזו, היא גם סימבול לתהליכי פרה-לידה מחדש של הבנות עצמן, לכן גם שמו של הפרק: home birth. בפרק הסיום הבנות מתעקשות שלא לרעוד כעלה נידף בין “שרשרת צעדים אקראיים”- בניגוד לנבואתו והגדרתו של אדם בפרק הפותח של העונה- אלא לשוב הביתה, למקורות שלהן, ליסודות מהן הגיעו. כאן, הבנות הן הקובעות את גורלן והמודל הנשי העומד מנגד הוא לא אחר מאשר שריל סנדברג  (סמנכ”לית פייסבוק וגורו של העצמה נשית).

שוש מזכירה לנו כמה אמביציוזית היא במקור. ואיזו אשת שיווק נפלאה היא תוכל להיות, כשלא תיתן לפרטים שוליים או לעניין פעוט כבוחן מציאות, לעצור אותה. אמנם היא כמעט התבלבלה בדרך כששקלה להיות האישה הקטנה של איש עסקים חמוד ומצליח, אבל ציפור קטנה לחשה לה אחרת. אולי זה יתברר כמוטעה בעתיד, אבל נכון לעכשיו, זו הבחירה הכי טובה והרמונית שהייתה יכולה להיעשות.

בצעד מרגש, מרני עולה על במה לבדה בעידודו של ריי. הרבה זמן לא קיבלנו מריי את מה שהוא למעשה הכי טוב בו: מונולוג “אני שונא” שהיה חסר וכה נחוץ העונה. חיצי הרעל המילוליים של ריי שילחו את דזי הרחק ממרני ושמו סימן שאלה גדול על כל עניין החתונה, אבל אותו פה מפיק מרגליות, הוא גם זה שדחף את מרני קדימה ויצא הפסדה בשכרה כי על הבמה נולדה סינגר-סונגוורייטרית חדשה ולא רעה בכלל. הרי החלום המקורי שלה היה להיות זמרת ולמרני יש את כל מה שצריך כדי להצליח בכוחות עצמה, נטולה מדזי הדוש. והיא אכן התפתחה מאז פרשת הקליפ המביך ביו טיוב, יש לציין:

מי שהושפעה רבות מהלידה של קרוליין היא ג’סה, שנראה שאחרי לא מעט תלאות בדרך, היא סופסוף הצליחה להכיר באיזה ערך עצמי פנימי שלה, שאינו מבוסס על דרמות או על מיניות. הצלחתה לאפס את ליארד ברגע האמת, זכתה לפידבק חיובי וזה העיר בג’סה משהו רדום שנזקק לניעור. ועכשיו היא תהיה תרפיסטית. טוב, לא בטוח איזו תרפיסטית מבינה ומכילה היא תוכל להיות, אבל בשביל להעניק למטופלים בעיטות עכוז וטיפולי הלם כשצריך וכשלא צריך, היא בלי צל של ספק האחת! סוף כל סוף, ג’סה תופסת תפנית ומתחילה לחשוב על חיים אמתיים של בן אדם בוגר ובזאת קוטעת את בועת הפנטזיה של ארץ לעולם לא.

באשר להאנה, הפרק היא מראה שאמנם היא עלולה להיות מבולבלת ואבודה אבל זה לא אומר שהיא אינה יכולה לסמוך על האינסטינקטים שלה ולהקשיב למה שטוב לה עצמה. היא מדגימה זו גם בסצנה בה היא קוטעת את אימה כדי לדבר עם אביה וגם בנוגע לאדם. הצפוי מכל לא קרה והאנה לא קיבלה את אדם חזרה. אמנם הדילוג קדימה ל’כעבור חצי שנה’ כתמונת סיום לסוף עונה הוא בחירה מעט תמוהה, אבל המסר הועבר. אפשר להתקדם, ללמוד ולא לחזור להרגלים ולהחלטות העבר.

מעניין שג’סה וגם האנה, שתי דמויות נרקסיסטיות ואגוצנטריות בסדרה שחרטה על דגלה את הצפת תחלואות הדור ובראשן אנוכיות וריכוז עצמי- פונות דווקא הן לכיוונים מקצועיים של עזרה לזולת. גם ריי שהגיע בדרך לא דרך לתפקיד פוליטי לוקח במגמה הזו חלק וזוהי מגמה שמעידה על התפתחות הדמויות ועל ראשיתה של התבגרות והתפכחות.

כל אחת מהארבע התבגרה באיזשהו מובן, נולדה מחדש. בניגוד לרוב העונה, בה דווקא הגברים היו יציבים הגיוניים ועקביים יותר, ואף דמויות טבעיות יותר להזדהות עימם בשל כך, כאן היוצרות מתהפכות והבנות מדגימות איתנות מהי וגורמות לצופות להזדהות עימן או לפחות, לרצות להיות מסוגלות לבחור את מה שהן חיות, אמיצות שכמותן.

בעונה הרביעית- למרות שהקהל התרגל לרעיונות החדשניים לצילומי המין הראילסטיים ולהומור הפיזי, ועל כן שוב לא יחווה לעולם את האפקט המהמם והראשוני של העונות הראשונות (וסליחה על הדרמטיות)- בנות מצליחה לשמור יפה על התפתחויות מפתיעות ועל רמת מתח גבוהה, על אף קטיעות בעלילה פה ושם וכתישה מחדש של רעיונות לעיתים. גם בסיומה, העונה הנוכחית מצטרפת לשאר ותוך כדי סחרור סצנות נשמרת הרמוניה סוחפת שנושאה העצמה נשית, עצמאות, שיבה לעצמך. נותרות שאלות גדולות בתמונה אבל כרגע בנות מדגימה לנו שאפילו דמויות שהתרגלנו ונהנו לראותן טועות שוב ושוב יכולות ללמוד, לקחת אחריות ולשבור את הרוטינה- אבל כמו בחיים, לא נחסכה מאיתנו הדרך הקשה והכואבת שהובילה ללידות הללו והיה צריך לעבור הרבה על מנת להרוויח אותן.

עד הלידה הבאה.

פרק 10:

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *