רנדי (ריאן ריינדולס), הוא עורך דין צעיר, שוויתר על הרעיון לנהל עסק עצמאי, ומקבל לידיו מקרה מחברה של משפחתו. בדיוק כשרנדי מתקבל לחברה גדולה כשכיר, מריה אלטמן (הלן מירן) חברה של המשפחה מספרת לו על ציור של דודתה שצויירה על ידי גוסטב קלימט בתבנית זהב מפוארת.  יצירת האמנות הזו נגנבה  על ידי הנאצים במלה”ע השנייה באוסטריה. אלטמן מבקשת להחזיר את הציור לידיה, ולעשות עמה טיפת צדק. הבעיה היחידה היא, שמדובר בציור קלאסי מוערץ על ידי האוסטרים, היושב בגלרייה מפורסמת ומרכזית בוינה.

הלן מירן מתוך אישה מזהב

הלן מירן מתוך אישה מזהב

הצמד מגלה במהרה, שהאוסטרים החלו לאחרונה בתהליכי השבת יצירות אמנות שנגנבו על ידי הנאצים לבעליהם. ולמרות זאת, הציור של האישה מזהב, שקיבלה את השם “המונה ליזה האוסטרית” עליו הם לא ממהרים לוותר כל כך מהר. הם מעמיסים על הצמד מכשולים, כמו תביעה המצריכה השקעה של מליוני דולרים, וכן בירוקרטיה וחוסר שקיפות בארכיונים.  למרות מאבקיו בחייו הפרטיים, עם תינוק חדש שרק נולד, הלוואות על דירה וכשלון העסק שלו, רנדי מוצא בתשוקה של מריה להחזיר את הציור עניין. והוא יוצא למאבק דוד אל מול גוליית, כנגד כל הסיכויים.

הסרט עצמו מספר סיפור אמיתי, אך לא רק מכאן כוחו. הוא מציג הלכה למעשה שני הפכים שלא תמיד מסתדרים. רנדי ומריה הם שני דורות אחרים, המאבק והמתח הזה של זהות, בין מי שאתה היום – יהודי אמריקאי, לשורשים שלך, יהודי אוסטרי הוא דיסוננס מתמשך עבור שתי הדמויות. תהיתי בתחילה האם מריה היא הגיבור בסיפור, אבל הגעתי למסקנה ששניהם. רנדי מצליח להתחבר דרך הסיפור של מריה עם הזהות שלו, השורשים והמשפחה, הוא גם משלים עם ההיסטוריה והעבר של משפחתו.

ריאן ריינדולס מתוך אישה מזהב

ריאן ריינדולס מתוך אישה מזהב

מריה נזכרת במהלך הסרט בתקופה בה נולדה, הסיור ברחובות וינה מזכירים לה את ילדותה, הוריה, ודודתה. כך קל לנו כצופים להזדהות ולרצות עוד יותר בניצחונה: אנו עדים לטיפול שקיבלה משפחת בלוך באואר על ידי הנאצים בוינה. את הבריחה ההירואית של אלטמן מידיהם. כל אלו מזינים את הרצון שלה ושלנו לצדק. הלן מירן משחקת בצורה מרשימה מאוד, המבטא שלה מדוייק כל כך, הדמות של האישה המבוגרת הנרדפת על ידי העבר, ולא סולחת לעצמה על החלטות קשות שנאלצה לעשות, ליבנו נשבר בשבילה. למרות זאת, הרוח החדה שלה גורמת לנו להעריץ אותה, יותר מלרחם עליה. למרות שהדמות עצמה אינה החלטית כלל ברצונה, ונעה בין הרצון להיאבק, לבין הרצון להניח לעבר בשקט, היא עדיין נתפסת כאישה חזקה, אצילית ואסרטיבית.

ובשורה תחתונה

מדובר בסרט שמספר סיפור, כצופה מתחברים לדמויות, הלן מירן עושה עבודה מדהימה (ולא ציפינו אחרת). יחד עם ריאן ריינדולס הם בדיוק הצמד שגורם לנו לחייך, לצחוק ולהתחבר. שניהם עושים עבודה מצויינת. הפלאשבקים מסוגננים בצורה כל כך מעניינת, ואנו לומדים קצת על סגנון החיים של היהודים שהיו האליטה באוסטריה. סרט מצויין, לאוהבי דרמות תקופתיות.

הסרט עלה לאקרנים ב 02/04 

 טריילר: 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *