הסדרה הנוסטלגית “קרובים קרובים” מציגה חיי משפחה שמחים ומאושרים. אני זוכרת איך בתור ילדה הייתי רואה את הפתיח, ובחלק שבו המצלמה התקרבה אל תוך המבנה בין השלוש קומות, הייתי אומרת לעצמי – איזה כיף לגור משפחה שלמה בבניין אחד, כל אחד בקומה אחרת. מדי פעם הייתי שואלת את עצמי איפה המבנה הזה נמצא, וכמה מעניין יהיה לראות אותו במציאות. את אותו מבנה נוסטלגי בנה יהושוע שטיינבוק.  אדריכל מוכשר, שעלה לארץ מפולין בשנות ה-30 ויחד עם קבוצה של אדריכלים הם בנו את מה שמוכר כיום כהעיר הלבנה תל אביב. מבנים תל אביביים בסגנון הבהאוס הגרמני האירופאי, רחוק ככל שניתן מהסגנון היפואי, המזרח תיכוני.

ביום רביעי ה 01/10 ישודר בערוץ יס דוקו הסרט “שתי לוויות”. במרכזו סיפורו של שטיינבוק האדריכל, אב ואיש משפחה מוערך. רותם אזולאי במאית הסרט מספרת סיפור שנשמע כלקוח מאופרת סבון בדויה, על אדם שרק לאחר מותו התגלה הסוד שלו, ושלמעשה היו לו שתי משפחות והוא חי בהן במקביל. בתוך השתי וערב של חייו, שתי נשים ושתי בנות בשם איה. הסרט עצמו מציג את בתו איה הראשונה, שאהבתה אל אביה, וההערכה שהיא מוקירה לו עד היום מונעת ממנה להתמודד עם האמת של חייו. איה גם אינה מוכנה לשמוע על המשפחה השנייה והסרט פוגש אותה כעת כשהיא חולה סופנית ומבקשת לסגור מעגל לפני שיהיה מאוחר מדי.

שרטוט חייו של יהושע שטיינבוק

שירטוט חייו של יהושע שטיינבוק – שתי לוויות

הסרט מספר לנו את הסיפור המורכב והמרגש, ובהרבה מובנים בלתי נתפס המתאר  חיי שגרה משפחתית, ועל אדם שחי בפיצול. את הדילמות והקשיים שוודאי חוו הנפשות הפועלות שאינן בין החיים. לאחר כל כך הרבה שנים, התחושות הקשות והכעס עודן קיימות בעיקר עבור המשפחה שהסתיר. ניתן ללמוד על ההשלכות של מעשיו, וכיצד עודן מהדהדות במורשת שהותיר מאחור ובנפשם של ילדיו.

הסרט מסוגנן מאוד ומציג קטעי אנימציה משורטטים (שמתקשרים מאוד לשרטוטי האדריכלות של שטיינבוק) בהם האיש המצויר (שטיינבוק) יוצא מביתו בשעות לילה, ופוסע במסלול הקבוע לביתו השני, שם חיכתה לו עוד אישה ובת. את הדילמות והקשיים של הדמות, אנו רואים בדמות המצויירת בצורה שהופכת את הסרט למדויק מאוד, ומהפנטת בחוויית צפייה הכוללת סיפור מעניין המסופר היטב ובסגנון מיוחד.

הסרט גם כולל בתוכו סרטונים תקופתיים של תל אביב בשנות ה40 ומעביר את אווירת העושר וחיי החברה והתרבות של הקהילה היהודית החדשה מאירופה. בשילוב עם ניתוח ארכיטקטורי של המבנים המשומרים היטב של שטיינבוק (מבנים שמהווים נצר מתקופת קום המדינה) ויחד עם הקריינות של הבמאית המלווה את הסרט, אנו מתחקים אחר נפשו הקרועה של שטיינבוק, שנסיבות מותו נותרות לא ברורות. עם זאת ביום הלווייתו נקבר שטיינבוק בבוקר ובשעות המאוחרות של אותו יום הגיעה לקבר משפחתו השנייה וספדה לו שוב, לפיכך שם הסרט – שתי לוויות. סרט מומלץ מאוד.

 

טריילר הסרט: 

https://www.youtube.com/watch?v=9d3_Zz3Xyp0

 

Comments (4)

  1. Reply

    דמות מרתקת שאפשר היה לעשות עליה סידרה,או סרט רציני הדמות הוחמצה. סרט שמתאר חד צדדית דמיות משנה ותחושותיהן. פחות את סיפור החיים והרבה פחות את הגיבור.
    צריך לצפות בסרט לפחות שלוש פעמים עד שמבינים מי נגד מי . הרבה דומיות נגד קול טלפוני אחד.
    בימוי גרוע תסריט רדידת בוסר. כותרות פרומו ענקיות. כול תחקיר עתונאי ויהיה רדוד ככול שיהיה לא יצליח להגיע למיי שפולים אלה

  2. דוקטור סרט

    Reply

    מצאתי דווקא שהבימוי והתסריט היו מאוד מדוייקים, ללא ספק הקריינות עזרה מאוד לחדד את הסרט. את הגיבור בחרו להציג בציור אנימציה שתרם מאוד לאווירת הסרט, ומנסיבות ברורות מכיוון ששטיינבוק נפטר. הגיבור של הסרט הוא בעצם גיבורה – איה הראשונה וגם איה השנייה, הן הגיבורות ודווקא אופן הצגתן הוא מהימן מאוד. ברור שאיכזב כי לא נפגשו, ואין לי ספק שלשם חתרה הבמאית אך זה לא צלח. כך זה עם סרטים דוקומנטריים התסריט והמציאות לא תמיד תואמים.

  3. מישאל

    Reply

    צדוק אתה אפס מאופס במקום לברך אתה מקלקל
    אחלה בימוי הבמאית השקיעה הרבה בסרט הזה מי אתה שאתה תגיד שזה סרט רדוד אפס!

  4. אבריימי

    Reply

    הבעיה היא שהתחקיר חלש, לא נעשה מאמץ אמיתי למצוא פרטים על איה שניה. גם אם היא לא רוצה (וזה לא בטוח לאורך הזמן) אפשר היה לשמוע מבעלה, להגיע לחברי ילדות, חברים לעבודה, למסמכים שונים שהיו לאורך חייה, לא הרגשתי תשוקה אמיתית של היוצרת לדעת באמת מי היא איה השניה. ובמקום זה היא הסתפקה בשיחות טלפון. והרי זה מה שמעניין, לדעת על מסלולי החיים השונים (ואולי המשותפים באקראי) של שתי הבנות והמשפחות של אותו איש. חוסר היכולת לספר סיפור הוא תמיד הפגם המשמעותי. ובמקום זה מובאים קטעים “אמנותיים” שהם יפים כשלעצמם אבל הם חייבים להיות רקע בלבד.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *