יום אחד קמים שני יוצרים צעירים, מחליטים לעשות את סרט הפנטזיה הישראלי הראשון המשלב צילום חי ואנימציה, ומתחילים ללכת. עכשיו, כשכבר הכול כמעט מוכן, הם צריכים את עזרתכם.

גל גינוסר ואריעד שיקנאג’י הם שני יוצרים צעירים שלקחו על עצמם כאתגר ליצור את “שומר הגן” סרט פנטזיה קצר המשלב צילום חי עם אנימציה ממוחשבת בתלת-ממד. לאחר שנה וחצי של עבודה מאומצת, הם נמצאים בישורת האחרונה. המטרה – להציג את הסרט המוכן, ברמה הכי גבוהה שניתן, בפסטיבל קולנוע דרום 2014. בשביל להגיע לשם, הם צריכים את עזרתכם! כדי ללמוד עוד על המיזם המרתק, שוחחנו עם השניים, ואנחנו שמחים לפרסם את הריאיון עם השניים, בתקווה שנשמע עליהם עוד הרבה.

ספרו קצת על עצמכם, בבקשה. איך הגעתם לעסוק בבימוי ובאנימציה?

אריעד: מתקופת הילדות הייתי מבלה הרבה מזמני בקריאת ספרי קומיקס וצופה בסרטי קולנוע העושים שימוש בגרפיקה ואנימציה כמו “מלחמת הכוכבים” ו”שר הטבעות”. התחלתי לצייר ולעסוק באמנות הפלסטית של האנימציה בגיל מאוחר יחסית, אחרי שסיימתי את השרות הצבאי. עבדתי באילת, עיר הולדתי, בתור מדריך גלישה מיד לאחר השחרור, עד שהרגשתי את הצורך לפתח את היכולת האמנותית שלי והתחלתי את לימודי במכללת “ספיר”. בזמן הלימודים נמשכתי באופן טבעי לאנימציה בתלת-ממד. אני מסוגל לשבת שעות מול המחשב ולפעמים לא לשים לב שעבר כל כך הרבה זמן. השילוב בין איור לתנועה לפריימים קולנועים משלב את כל האהבות שלי יחד.

גל: מגיל צעיר אני מצלם ויוצר סרטים וקליפים קצרים. בתיכון צילמתי סרטונים שהוקרנו בערוצים קהילתיים. אחרי השירות הצבאי, באופן טבעי, הלכתי ללמוד קולנוע וטלויזיה ב”ספיר” . במהלך הלימודים כתבתי, יחד עם כותב שותף, אבי רוזנפלד, סדרת מתח (הצוללת) וביימתי פיילוט לסדרה שנמצאת היום בפיתוח.

בסוף הלימודים פגשתי את אריעד, ובמשך שנתיים עבדנו ביחד בתחום המסחרי, עד שהחלטנו ליצור ביחד סרט, את “שומר הגן”.

 

מאיפה נולד “שומר הגן”?

גל: כבר מתקופת הלימודים אנחנו מדברים על שילוב בין שני סוגי האמנות, צילום ואנימציה, במטרה לספר סיפור שיתעצב מתוך השילוב של שתי האמנויות. אריעד כתב את התסריט, ואחרי שקראתי אותו בפעם הראשונה התחיל דיבור על לשתף פעולה ושהפרויקט הזה הוא הזדמנות מצוינת לבחון את השילוב הזה.

אריעד: מצא חן בעיניי העולם הדימיוני שיש לילדים והפער בינו לבין המציאות שלנו, בעיקר רציתי להראות איך לפעמים העולם הדמיוני הזה מסוגל להשפיע על המציאות הממשית שלנו. לפעמים מבוגר וילד יחוו לכאורה את אותה הסיטואציה, אבל עבור הילד העולם יהיה קסום וצבעוני פי מאה. גם אני, כשהייתי ילד, חוויתי חוויות פשוטות כמו יום לימודים או שיעורים בבית הספר בתוך עולם דמיוני מלא בקסמים ובמורות דרקוניות.

 

מדוע לשלב דווקא אנימציה עם צילום חי (ולא, למשל, לעשות את כל הסרט באנימציה)?

גל: זה היה אתגר חדש בשבילנו, ניסינו למצוא דרך שתפריד בין העולם הפנימי של הגיבור, יוסי, לבין העולם החיצוני שבו הוא מתנהל. באיזשהו אופן, אני הבאתי אתי את עולם הצילום ואריעד הביא את האנימציה, ונוצר חיבור מושלם בין השניים. עוד בשלב עיצוב הדמויות וכתיבת תסריט הצילומים, הבנו שזה עובד מעולה והתחושה הייתה שהדמויות האנימטיביות מתהלכות ביננו וצריך רק לאתר אותן.

אריעד: שנינו מאמינים בליצור דברים שאנחנו היינו רוצים לראות על המסך, ובאופן ספציפי, על המסך הישראלי. אנחנו רואים שיותר ויותר סרטים בחו”ל עושים שימוש בגרפיקה ממוחשבת ואנימציה כדי לספר את הסיפור ולהעשיר את הממד הוויזואלי של הסרט והיינו רוצים שיותר סרטים ישראלים ילכו בכיוון הזה. הכיף האמתי ביצירת הסרט הוא עיצוב המציאות, כפי שאנחנו זוכרים אותה מהתקופה שהיינו ילדים, ואחר כך לעצב את הדמיון של יוסי כפי שאנחנו דמיינו אותו כשאנחנו היינו ילדים. וכששני העולמות מתחברים והחיבור הוא חלק ומובן אז זה מאוד מרגש.

 

מהם האתגרים הניצבים בפני יוצרים מתחילים בישראל?

גל: נראה לי שהאתגר הגדול ביותר של יוצרים מתחילים בישראל הוא שההשקעה ביצירה חדשה היא נמוכה מאוד, והרבה מהם מוצאים את עצמם משקיעים באופן אישי (בסיוע יחסית נמוך) ביצירות שלהם, כדי שהם יוכלו להגיד את מה שעל לבם. ויחד עם זאת, התעשייה בישראל מלכתחילה לא מאוד גדולה וקיימים הרבה יוצרים מוכשרים שרוצים ליצור בה.

אריעד: כמו שהרוב יודעים, אנימציה היא שיטת יצירה מורכבת מאוד, שלוקחת הרבה מאוד זמן, ובשל כך היא גם יקרה יותר. אמנם “שומר הגן” קיבל תמיכה מ”הראשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו”, אבל בישראל עדיין קיים חשש להשקיע באנימציה, בשל העליות, ואנחנו מאוד מקווים שאם יותר סרטי אנימציה – גם מסחריים וגם עצמאיים – יופיעו בנוף הישראלי, משקיעים ומוסדות בארץ ובחו”ל יבינו שיש פה הרבה פוטנציאל ויחליטו להשקיע ביצירה המקומית.

 

מהם האתגרים בהם נתקלתם במהלך יצירת הסרט?

גל: שנינו באנו מתחומים שונים. כשהתחלנו לעבוד על הפרויקט, תהליך הלמידה והגישור על הידע ותפיסת העולם לקח כמעט 3 חודשים, שבמהלכם ציירנו וכתבנו את השוטים שהולכים להיות בסרט – גם את המצולמים וגם את הממוחשבים. זה היה תהליך ארוך ולפעמים מאוד מתסכל, אבל כשאתה רואה את הסצנות הסופיות ואתה מסתכל על הסרטוטים הראשוניים, אתה ממש מרגיש את התהליך הארוך שהסרט עבר.

 

ספרו על רגעי הקושי. האם מדי פעם שאלתם את עצמכם בשביל מה אתם צריכים את זה?

גל: לוחות הזמנים שהצבנו לסרט באורך כזה הם שאפתניים מאוד – להיות מוקרן בהקרנת טרום בכורה בפסטיבל קולנוע דרום 2014. מהרגע שסיימנו את הצילומים, בסוף אוגוסט 2013, אריעד התחיל לשבת מול המחשב (עד לרגע זה ממש), כשמדי פעם מצטרפים אליו אנימטורים נוספים כדי לסייע לסיים בזמן את הסרט. בגלל מסגרות הזמנים והרצון לעמוד בדדליין שהצבנו לעצמנו, ויתרנו על אלמנטים באנימציה שהיו בתכנון המקורי. הרבה בזכות אנשים שהיו חלק מהפרויקט וכל הזמן הרימו  אותו קדימה – כמו המפיקה שלנו: נתנאלה אביתר – הצלחנו להרים את עצמנו ולמשוך קדימה.

אריעד: שמענו גם הרבה אנשים אומרים: “למה אתם מכוונים כל כך גבוה? אי אפשר לעשות פיקסר בארץ, אז בשביל מה לנסות”? “אולי תסיימו את זה במועד מאוחר יותר”? “אולי תעשו משהו מופשט יותר”? אנחנו לא עושים פיקסר, ואנחנו גם לא מנסים לעשות. אנחנו מאמינים שבמאמץ רב, אפשר לעשות סרט באיכות גבוהה, בלי תקציבי ענק, שאנשים קודם כול ייהנו ממנו.

 

מדוע דווקא פנטזיה?

אריעד: פשוט מאוד – זה הז’אנר שאנחנו אוהבים וזה הז’אנר שהכי התאים לעשות את השילוב הזה. מלכתחילה לא חשבנו לפנות לז’אנר אחר.

 

מה יעשה הכסף מן הפרויקט בשבילכם?

קודם כול, הכסף יאפשר לנו לעמוד בלוח הזמנים שהצבנו לעצמנו! דבר שני, הכסף יאפשר לנו לשפר את איכותו של הסרט גם בממד הוויזואלי וגם בממד האודיו-ויזואלי. בכל יצירה קולנועית, לרבות באנימציה, למוזיקה ולסאונד חשיבות עליונה, והכסף יאפשר לנו להביא אותה לרמה הגבוה ביותר. מבחינה ויזאולית, יש הרבה שלבים אחרי האנימציה שהסרט עובר עד לרגע שהוא מוכן, כמו תיקוני צבע ואפקטים, שמוכנסים לאחר שהאנימציה מוכנה.

 

האם יש כבר מחשבות על פרויקטים עתידיים? ואם כן, מה אתם לוקחים אתכם מן החוויה הזאת?

כל הזמן יש מחשבות על פרויקטים עתידיים. מהחוויה של העבודה על הסרט, אנחנו מבינים שבאמצעים הטכנולוגיים שיש היום זה ממש לא בשמיים לעשות סרטים שעשירים בגרפיקה ובאנימציה ממוחשבת באיכות גבוהה. מלבד כמה פרויקטים בתחום הדרמה והמתח, אנחנו עובדים על שני תסריטים בז’אנר הפנטזיה, סרט קצר שכתבה טלי יעקב ועוד סדרת נוער שכותבת סיון שיקנאג’י (אחותו של אריעד).

תודה ובהצלחה!

 

לפרטים נוספים ולתרומות, בקרו בעמוד הפרויקט באתר הדסטארט!

 

קדימון “שומר הגן”

Comments (3)

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *